nieuw netwerkje

  • pique

    Hoi,

    Ik zit met het volgende probleem,

    Vroeger werd in mijn studentenhuis de internetverbinding altijd gedeeld door 1 pc met een hubpoortje, waar dankbaar gebruik van gemaakt werd. Die jongen was haast altijd thuis en zijn pc stond altijd aan. Niets aan het handje totdat deze beste knul het huis moet verlaten. Neemt zijn pc mee, (hubpoortje mogen we houden), en wij moeten een nieuw netwerkje gaan maken.

    Niemand wil echter zijn pc belasten met deze taak als nieuwe “server”, uit angst voor het langzamer worden van zijn pc.

    Er is ook nog een wat oudere pc die nooit gebruikt wordt, p2 333mhz. Deze willen we nu eigenlijk gaan inrichten zodat deze pc internet kan gaan delen, verder hoeft hier helemaal niets op te staan. Hier heb ik alleen nog een paar vraagjes over:

    1) Hoeveel werkgeheugen moet deze pc ongeveer hebben nu zit er 64 mb in.

    2) Hoe kunnen wij het beste deze verbinding delen? De wizzard van xp ken ik wel en ook binnen windows 98 en 2000 heb ik wel eens een verbinding gedeeld, maar zijn er misschien nog betere, snellere manieren.

    3) Het liefste zouden wij het zo zien dat deze pc, nooit uit gezet hoeft te worden, maar af en toe gewoon zijn werkgeheugen dumpt ofzo ?? is dit mogelijk??

    4) De oude “server” was een gloednieuwe p4 2000 mhz ofzo, zullen wij veel verschil merken bij het normale gebruik van internet???

    Wie zou hier een nuttig advies over kunnen geven. Khoop dat ik alles gemeld heb wat jullie nodig hebben om te reageren.

  • User

    Stel, je hebt thuis meerdere computers en 1 kabel aansluiting. Je wilt graag dat alle computers gebruik kunnen maken van die ene aansluiting.

    Het is niet mogelijk om meerdere kabelmodems te bestellen, voor elke pc 1 kabelmodem.. belachelijk, niet doen!

    Je kan ook niet alle PC's + het kabel modem in een HUB-je prikken. Chello heeft dat geblokkeerd (je gebruikt dan meerde IP adressen)

    Er blijft dus maar 1 ding over: een gateway/router installeren. Vanaf nu noem ik het router.

    Er zijn meerdere oplossing mogelijk, je hebt PROXY en NAT (masquerading), tevens kun je kiezen tussen soft- en hardware-matige oplossingen.

    PROXY is een methode die steeds minder populair wordt, je moet dan namelijk in alle programma's verwijzen naar je eigen proxy server. Voor browsers is dit geen probleem maar als je andere programma's hebt (ICQ/Unreal/etc..) dan wordt het moeilijker.

    NAT is een methode waarbij je 1 PC op-offerd als router. Op al je andere computers stel je een default gateway in die verwijst naar je router. Vanaf dat moment gaat al het IP verkeer via die router! Je hoeft geen extra dingen in te stellen.

    De hier behandelde routers zijn allemaal NAT.

    Voordat je een router gaat installeren is het aan te bevelen om EERST een private network op te zetten:

    Koop een HUB (10/100 Mbit)

    Stop in elke PC een netwerk kaart

    Installeer overal het TCP/IP protocol

    IP = 192.168.1.xxx , xxx is een nummer dat op elke PC anders moet zijn

    Subnet = 255.255.255.0

    Test alles door vanaf 1 PC de verschillende IP nummers te pingen

    FREESCO (goedkoopste oplossing) :

    Omschrijving :

    Freesco is een pakket dat draait onder Linux. Het is zo klein dat het op 1 diskette past! Je hebt een oude PC nodig waar je de harddisk uit kunt slopen. Tevens is dit een hele veilige manier aangezien er niks bijzonders op de PC draait. Er zit zelfs een Web- en print server bij! Het is OOK nog eens super stabiel. Dit is dus een absolute aanrader!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Het mooie van deze oplossing is dat als alles eenmaal werkt je de monitor/keyboard/muis weg kunt halen zodat je alleen een PC hebt die weinig lawaai maakt (immers geen HD nodig). Verdere configuratie kan vanaf een gewone PC via de webbroswer.

    Freesco site

    http://www.freesco.org/

    Wat heb je nodig :

    386/486/pentium

    8 MB of meer geheugen

    2 netwerk kaarten

    3.5" floppy

    Moeilijkheid installatie :

    De installatie vereist enige TCP/IP kennis, maar na een avondje ploeteren moet de gemiddelde internetter dit toch wel voor elkaar krijgen. Een Windows gebruiker zal wel even schrikken, alles is text mode… back to basic dus!

    Als je geluk hebt worden al je netwerk kaarten en hardware ondersteund. Zo niet dan wordt het wel ingewikkeld :(

    ICS (makkelijkste oplossing) :

    Omschrijving :

    ICS (Internet Connection Sharing) zit standaard bij Windows 98 se / ME / 2000. De code die gebruikt wordt is afkomstig van het bedrijfje NEVOD dat een paar jaar geleden NAT1000 op de markt bracht. NAT1000 werkte zo goed en eenvoudig dat Microsoft het hele bedrijf heeft opgekocht! ICS is snel maar er is verder weinig configuratie mogelijk. Er zit bijvoorbeeld geen firewall bij.

    Wat heb je nodig :

    Fatsoenlijke Pentium

    Genoeg geheugen om windows lekker te laten draaien (32 MB)

    2 netwerk kaarten

    Moeilijkheid installatie :

    Het installeren van ICS is te makkelijk. Je kunt vanuit je control-panel de ICS software toevoegen en na een paar vraagjes en een reboot werkt het al.

    Volg de volgende stappen voor een probleemloze installatie :

    Zorg eerst dat je Private network werkt (zoals bovenaan beschreven)

    Installeer Windows 98se/ME op een nieuwe PC (geen W2K, dit is te ingewikkeld voor een normale gebruiker en opent teveel services zoals DNS waardoor je alleen maar problemeen kunt veroorzaken op het netwerk)

    Configureer eerst 1 netwerk kaart zodat je kunt communiceren met je private network

    Configureer je 2e netwerk kaart voor Chello zodat je kunt internetten op de nieuwe PC

    Installeer nu ICS (Internet Connection Sharing / Internet Delen) vanuit het configuratie panel

    Router (duurste/makkelijkste oplossing) :

    Omschrijving :

    Een hardware matige kabel-(of adsl)router kost een paar centen, maar dan heb je ook wat! Reken bij de aanschaf van een goede kabel-router op zo'n 100 tot 200 euro. Meestal zit er een ingebouwde hub bij zodat je een aantal computers rechtstreeks aan de router kunt hangen.

    Wat heb je nodig :

    *Geen* PC die dag en nacht aan staat!!!

    Moeilijkheid installatie :

    In principe is dit aansluiten en surfen. Meestal kun je met een web-browser inloggen op de router en zo nog wat opties instellen voor de firewall of port-forwarding

    Commerciele software (Ook een oplossing :)) :

    Omschrijving :

    En dan als laatste de commerciele software. Er zijn 10 tallen bedrijven die software matige routers verkopen. De programma's zien er vaak gelikt uit en er zit ook altijd wel een firewall bij. De vraag is echter of je zo'n pakket wel wilt kopen als er zoveel andere gratis manieren zijn. Een rede zou de eenvoudigheid en support van de leverancier kunnen zijn. Op Tucows zijn een aantal pakketten te vinden (zowel proxy als NAT)

    Wat heb je nodig :

    Fatsoenlijke pentium

    Genoeg geheugen om windows lekker te laten draaien (32 MB)

    2 netwerk kaarten

    Moeilijkheid installatie :

    Dit soort pakketten zijn vaak voorzien van prima installatie software met handleiding. Ook is het meestal mogelijk om support via e-mail te vragen.

  • Jeroen

    Zelf draai ik een freesco-achtige oplossing op een oude hp vectra desktop. Werkt prima!

    Op beurzen zoals de HCC of in tweedehands zaakjes kun je vaak voor erg weinig een oude desktop kopen. Grote merken, zoals bijv. HP, zijn vaak het stilst.

    http://freesisco.dnsalias.net/ staat een nederlandstalige uitleg met de chello/upc/wanadoo kabelaar in het achterhoofd.

    Wat netwerkkaarten betreft: 3COM509, 3COM595, 3COM905, Realtek NE2000 compatible, Realtek NE2000 PCI compatible, ISA/PCI NE2000 compatible supported out of box

    Realtek ne 2000 compatible kaarten zijn heel erg goedkoop te krijgen.

  • vorteX

    “”Je kan ook niet alle PC's + het kabel modem in een HUB-je prikken. Chello heeft dat geblokkeerd (je gebruikt dan meerde IP adressen)“”

    ik doe dit al 2 jaar en heb nog nooit wat gehoord van chello!

  • User

    Welk IP adres(en) gebruik je dan? neem aan dat beide systemen niet hetzelfde IP nummer hebben.

  • pique

    nou bedankt, ik ga denk ik zo'n freesco router instaleren.

    lijkt mij het makkelijkste en handigste, vooral dat de hd eruit kan, weinig geluid en stroom en hij kan dag en nacht aan blijven staan.

  • vorteX

    de modem hier in de uplink en krijg echt voor iedere pc een ander ip adres

    1 voor de server,1 voor de game pc,en 1 voor de laptop

  • User

    Dan moet je wel een DHCP verbinding hebben .

  • ITT

    Vortex dit is al lang niet meer zo !

    wij hadden dit tot 1,5 jaar ook op ons netwerk, met vrienden totdat nix meer werkte.

    wij hebben nu een andere oplossing, gewoon een P-3 750 met NT geinstalleerd en Syagte nieuwste verdie geinstalleerd die hoef je echt alleen maar te installeren en floppy's aan te maken voor je clients en dan werkt het.

    echt een perfect proggie.

    Verder bestaan er teveel fabels over Chello, het enige wat waar over ze is dat ze er vaak uitliggen.

    Wist je overigens dat je in Den haag Rotterdam en Amsterdam er mensen bezig zijn die je modem ombouwen zodat je verbinding 4 keer zo snel is. er zit een chip in je modem (com21) die de verbinding plat knijpt. ffies eruit trekken en hopla, snelheden tot 512 p/s en verder !

    is erg goed, jammer dat het met de nieuwe modems niet meer werkt. (ook com21 alleen dan die platte!)

    Verder kan chello alleen zien dat je een nieuwe netwerk kaart installeert als je dat doet. je ip adres word op je kaart gelocked. ze kunnen geen OS zien zoals veel mensen denken en niet achter je verbinding spieken of er nog andere PC op aangesloten zijn.

    zo genoeg geschreven.

  • vorteX

    modem ombouwen zodat je verbinding 4 keer zo snel is. er zit een chip in je modem (com21) die de verbinding plat knijpt. ffies eruit trekken en hopla, snelheden tot 512 p/s en verder !

    is erg goed, jammer dat het met de nieuwe modems niet meer werkt. (ook com21 alleen dan die platte!)

    hier ben ik wel in geinteresseerd….. waar kan ik hier meer over vinden?