Herstel ?oude? situatie

  • Ruud

    Naast Win-xp heb ik om iets uit te proberen nog een versie van Win-xp op de C-schijf gezet. Nu is het zo dat ik kan kiezen met een (DOS-achtig) menuutje welke versie van Win-xp ik op de C-schijf wil starten. Werk perfect. Inmiddels is het experiment geëindigd en wil ik de extra versie weer van de C-schijf afhalen. Dat laatste lukt me echter niet omdat Windows niet toestaat dat ik de versie verwijder. Ik heb geprobeerd de hele C-schijf te formatteren (m.b.v. een Win98 startschijf in het A-station met het format.com uit Win98) maar ook dat wordt geweigerd. Ik heb met behulp van Win-xp een startschijf gemaakt maar het bijbehorende format.com voor deze versie werkt alleen onder Windows… (en formatteer in onder Windows dan wordt dat geweigerd…)

    Hoe krijg ik kortgezegd de oude situatie terug zodat de pc gewoon weer zonder menu vooraf in de aanvankelijk pre-installed Win-xp start en de extra van de C-schijf is afgehaald. Het Win-xp installatie-programma staat op een aparte partitie van de vaste schijf en wordt toegankelijk met behulp van een cd-rom die bij de pc werd geleverd. Recovery van de pre-installed Win-xp is mogelijk met een bijgeleverde start cd-rom maar dat kan zo te zien alleen als de benodigede log-file (log-exe?) die waarschijnlijk ergens in pre-installed Win-xp zit: deze is gezien de melding niet bereikbaar door een laat ik zeggen mogelijkheid van een dual-boot op C.

    Hoe herstel ik de ?oude? situatie? Waarmee en hoe formatteer in de C-schijf als blijkt dat de bestaande Win-xp versie corrupt is?

    Ruud

  • User

    Misschien kun je hier mee verder.(ga met muis over linker menu)

  • Ruud

    Mis ik wat? Waar vind ik een “linker menu”?

  • User

    Oop, http://tweakhomepc.virtualave.net/dualboot/removedualboot.html

  • Ruud

    Op het menu staan een aantal mogelijkheden als verwijderen van Win9x en laten staan van Win-xp of andersom (enz) maar de optie verwijderen van een van de Win-xp's - zoals in mijn geval - staat er niet bij. Hoe ga ik in dit laatste geval te werk?

    Als ik alles weg wil hebben en weer een enkele Win-xp op C wil hebben waarmee moet ik dan C: formatteren? Het punt is namelijk dat er op een aparte partitie van de harde schijf (ik dacht D of E) de installatie files van de pre-installed Win-xp staan. De installatie zelf vindt plaats met behulp van een speciale Install-cd-rom die alleen te gebruiken is op de pc waarop de pre-installed Win-xp staat. Als ik een andere bootsector aanbreng en met Win98-fdisk en formatteer met format.com van Win98 maakt NTFS immers plaats voor FAT. De vraag is dan of ik dan met die genoemde speciale wijze van installeren de C-partitie wederom geschikt kan maken voor NTFS. Zoals gezegd kan ik een startdiskette maken met behulp van Win-xp maar het bijbehorende format.com werkt alleen in (de) Windows-(DOS-box). Simpeler gezegd: het format.com voor versie-xp is niet in het a-station te gebruiken. Nog simpeler gezegd: ik krijg C niet leeg en op de juiste wijze geformatteerd.

    Ruud

  • User

    1. Save all appropriate data, settings, passwords, etc.

    2. Bootup to true DOS with a Windows 9x bootdisk, and type in

    a:\fdisk /mbr

    This will create a new boot sector (DOS, FAT), destroying the existing NTFS.

    4. The disk can now be formatted

    a:\format c: /s

    5. You can use fdisk /status to identify your partitions

  • Ruud

    Ja die had ik gezien. Dan is het handeltje in DOS, FAT maar voor het opnieuw er opzetten van Win-xp heb ik NTFS nodig. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

    Hoe ga ik te werk als een van de Win-xp's op C wil behouden en de ander weg wil halen?

  • Willem

    www.masterbooter.com

    efdisk.exe

  • Ruud

    Ik hoef geen nieuwe partities aan te maken noch oude weg te halen. Ik zit met een dual boot op de C-schijf waarmee ik naar keus twee versies van Win-xp kan starten. Nu wil ik de laatst aangebrachte versie van Win-xp weer verwijderen maar weet niet hoe dat moet en ook niet of dat kan.

    Ik kan weliswaar door het wijzigen van de bootsector (met fdisk of zo je wilt met efdisk) op C: beide versies van Win-xp verwijderen en C: formatteren maar dan zit ik onmiddellijk vast aan het er opnieuw op moeten zetten van Win-xp. In het uiterste geval moet dat als het niet anders kan maar ik opteer natuurlijk liever voor het verwijderen van de laatst aangebrachte versie van Win-xp.

    Vandaar de vraag: hoe verwijder ik de laatst aangebrachte Win-xp van de C-schijf waarbij de andere Win-xp-versie die ook op de C-schijf staat ongemoeid blijft en weer als voorheen - zonder menu vooraf - start.

  • User

    http://www.dll-files.com/dllindex/index.shtml