opstartprobleem

  • ROMOBA

    Kan me iemand helpen met het volgende probleem? Ik kreeg een foutmelding via een blauw scherm toen ik een cd aan het afspelen was. Vervolgens kon ik mijn computer alleen nog maar uitzetten. Toen ik hem vervolgens aanzetten kwam de computer in de bios niet verder als het dedecteren van de harde schijf en van de crw - master en de cdw slave. Daar bleef en blijft het bij. Na lang wachten gaat het opstarten verder en vraagt hij om een bootdiskette, na inzetten van de opstartdiskette gebeurt er vervolgens niets en geeft hij een bootdiskfailure aan.

    hoe kan ik mijn computer weer gewoon opstarten?

    Alvast bedankt voor de hulp.

  • ROMOBA

    mijn systeem draait onder ME

  • User

    Het niet kunnen opstarten met de diskette kan meerdere oorzaken hebben.

    Diskette staat niet in de opstart cyclus van de bios.

    Diskette defect of onjuist geformateerd.

    Heb je nog een opstart diskette? anders maak er nog een 1 vanuit een systeem van iemand anders (buren , vrienden)

    http://www.bootdisk.com/

    De storing die je nu werkelijk hebt ligt wat moelijker.

    Je verhaal geeft een beetje aan alsof je systeem opstart bestanden beschadigt zijn.

    Indien de opstart diskette wel uitkomst biedt is dat een kwestie van herstellen.

    Het kan echter ook zijn dat je harde schijf defect is (c:\scandisk.exe uitvoeren) en dus ondanks het opstarten met diskette tegen het probleem aanloopt.

    Ook kan het zijn dat je flat cable (grijze harde schijf kabel) los zit.

    Dat je processor niet goed werkt of dat je geheugen instabiel is.

    Probeer eerst vanaf het begin (de diskette) en kijk hoever je komt en eventueel welke fouten je tegenkomt.

    We horen het wel.

    Suc 6

  • ROMOBA

    Ik kom niet zover dat het gaat opstarten met opstartdiskette. In de bios staat het station overigens wel. Ik heb ook de kabels gecontroleerd en zijn goed. Ik heb ook als de cdw's verwijdert en er een gewone cd rom ingezet, maar het probleem blijft hetzelfde. hij blijft hangen bij het dedecteren van de cd speler. Hoe kan ik overigens komen bij : c: scandisk.exe?

  • Willem

    doe in de bios ff een autodetect harddisk. doet ie dat niet, dan heb je grote kans da jeharddisk naar de harddiskhemel is :-(

  • ROMOBA

    Wat bedoel je hier precies mee? Moet ik de hdd op auto zetten in de bios? of is dat iets anders/

  • User

    Ook zonder HD kun je het systeem met diskette opstarten, er is dus wat mis bij de instelling van je Bois, zet deze eerst eens op de Default (standaard) setting.

    Koppel eventueel je CD speler los.

  • ROMOBA

    heb ik al geprobeert, maar werkt ook niet.

  • User

    wat zie je precies op je scherm? staat beeper op je moederbord aan? en zo ja piept deze ook bij het opstarten ?

    Zoekt het systeem tijdens het opstarten naar de diskette?

  • ROMOBA

    Beeper doet het maar volgens mij zoekt hij niet naar een diskette.

    uiteindelijk komt er het volgende te staan: verifying DMI pool data

    vervolgens een poos niets en dan :

    Disk Boot Failure , insert system disk en vervolgens enter.

    dan zoekt hij wel naar diskette station, en start hij diskette een paar sec. op.

    vervolgens komt er een leeeg scherm met een knipperende cursor.