In de herhaling

  • Ruud

    Ik stelde de vraag eerder in de thread ?Herstel oude situatie? maar kreeg er geen antwoord op vandaar nog een keer geprobeerd.

    Op het c-station van de harde schijf staan twee versies van Win-xp (dual boot). Een van de versies (de laatste die is aangebracht) wil ik verwijderen. Kan dat en zo ja hoe doe ik dat?

  • vorteX

    het antwoord staat er al :formateren en opnieuw instaleren

    waarom er geen antwoord voor jouw dubbel xp config. staat op?

    omdat er niemand 2 dezelfde besturingssystemen op zijn pc zet want dat is een beetje nutteloos

  • Ruud

    Het antwoord staat er niet want ik vroeg niet naar “formateren en opnieuw instaleren” van de c-partitie. Dat kan hooguit in tweede instantie de conclusie zijn als blijkt dat het verwijderen van de extra Win-xp niet kan. Mijn vraag was immers of dat kon.

    Het mag jou wat nutteloos voorkomen dat in twee keer Win-xp op op de C-schijf zette maar die noodzaak was er voor mij wel: ik had even snel een standaardinstallatie van Win-xp nodig om in zake een niet goed werkende adsl-aansluiting te kunnen elimineren en wilde graag de originele Win-xp ongemoeid laten teneinde me werk te besparen als het hele circus weer moet worden opgetuigd. Niet wetende natuurlijk dat je de in tweede instantie aangebrachte Win-xp wel makkelijk aan kan brengen maar na nu blijkt er nooit meer vanaf krijgt zonder de hele C-partitie leeg te moeten halen.

    Als dus het antwoord op de vraag nee is dan rest niets anders dan formateren en opnieuw instaleren of de dual boot situatie laten bestaan.

    Maar mijn nederig excuus heer vorteX dat deze betrekkelijke leek niet wist dat je de in tweede instantie aangebrachte Win-xp versie niet kon verwijderen zonder de andere Win-xp ook te moeten opofferen. Sorry dat ik u lastig viel…

  • user

    Wat ik er nu van begrijp heb je 2 versies op 1 partitie staan (C)

    Hoewel dit al onlogisch klikt is het blijkbaar toch gelukt.

    Echter bij dual XP - XP of XP -2000 of XP- NT boot zijn 2 partities nodig.

    Ik ben er bang voor dat je nu niet meer de twee besturingsystemen goed kan scheiden. Ik weet in ieder geval niet hoe.

  • Ruud

    Dat klopt: er staan in dual boot-configuratie op de C-partitie nu twee versies van Win-xp. Het er opzetten van de tweede Win-xp naast de pre-installed Win-xp was een fluitje van een cent. Bij de pc kregen we geen standaard installatie cd-rom van Win-xp maar een die je alleen kan gebruiken in combinatie met de pc die je koopt. De benodigde bestanden voor de installatie staan op een aparte partitie van de vaste schijf en het installeren geschiedt met behulp van een speciale cd-rom. Als je na het starten van de pre-installed Win-xp die speciale cd-rom in de de speler doet kies je voor installeren van Win-xp en dan installeer je zonder moeite een extra Win-xp-versie ook op de C-schijf. Het enige waaraan je ziet dat er twee versies kunnen draaien is dat het starten via een Dos-achtig menuutje gaat waarbij je dan kan kiezen tussen beide Win-xp's

    Mijn vraag was hoe ik die extra geinstalleerde Win-xp er nu weer af krijg want als je formatteert dan offer je vanzelfsprekend beide Win-xp's op.